بیایید آنقدر از خوبی ها بگوییم تا... جایی برای بدی نماند. 
لینک دوستان

   
برنامه ریزی

برنامه ریزی، آوردن آینده به زمان حال است تا بتوانید همین الآن کاری برای آن انجام دهید.

ترتیب: اول آن را به فعالیت‌های معینی که باید قدم‌به‌قدم انجام‌شوند تقسیم می‌کنید و سپس با اولینشان شروع می کنید. ذهن شما، یعنی توانایی شما برای تفکر، برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری، قدرتمندترین وسیله‌ای است که برای غلبه بر تنبلی و افزایش بهره‌وری‌خود در اختیار دارید. توانایی شما در تعیین هدف، برنامه‌ریزی و انجام‌کار روند زندگی شما را مشخص می‌کند. فکر کردن و برنامه‌ریزی کردن به خودی‌خود توانایی ذهنی شما را شکوفا می‌کند و انرژی‌های ذهنی و جسمی شما را افزایش می‌دهد. برعکس همانطور که آلکس‌مک‌کنزی می‌گوید:

وارد عمل شدن بدون برنامه‌ریزی علت همه شکست‌هاست.

قابلیت شما در برنامه‌ریزی‌درست، قبل از شروع‌کار، معیار توانایی کلی شماست. هرچه برنامه شما بهتر باشد، آسان‌تر می‌توانید بر تنبلی غلبه کنید، کار را شروع کنید، و به پیشرفت خود ادامه دهید. یکی از اساسی‌ترین اهداف شما در کار باید این باشد که در برابر نیروهای جسمی عاطفی و ذهنی که به کار می‌گیرید بیشترین بازده ممکن را به‌دست‌آورید. خبر خوبی که برایتان دارم این است که در مقابل هر دقیقه وقتی که صرف برنامه‌ریزی می‌کنید معادل ده دقیقه وقت در حین انجام کار صرفه‌جویی می‌شود. برنامه‌ریزی کارهای روزانه بیشتر از ده تا دوازده دقیقه از وقت شما را نمی‌گیرد ولی با این سرمایه‌گذاری کوچک در زمینه وقت می‌توانید دست‌کم دو ساعت (100 تا 120 دقیقه) از وقتی را که در طول روز تلف می‌کنید یا به انجام کارهای طاقت‌فرسا می‌گذرانید صرفه‌جویی کنید. شاید نام فرمول شش P را شنیده‌باشد. این فرمول می‌گوید:

Prevents Proper Prior Planning Performance Poor

برنامه‌ریزی قبلی مناسب مانع عملکرد ضعیف می‌شود.

وقتی می فهمید که برنامه‌ریزی تا چه حد می‌تواند در بالا بردن کارایی و عملکرد شما مفید باشد تعجب‌ می‌کنید که پس چرا تعداد بسیار کمی از مردم برای کارهایشان برنامه‌ریزی می‌کنند. ضمنا برنامه‌ریزی واقعا کار بسیار ساده‌ای است. تنها چیزی که برای این کار لازم‌دارید یک صفحه کاغذ و یک خودکار است. اساس کار پیچیده‌ترین «پالم پایلوت» یا برنامه‌‌کامپیوتری که موعد سررسید اقساط را اعلام می‌کند نیز همین است: بنشینید و قبل از انجام هر کاری لیستی از کارهایی که باید انجام شود تهیه کنید. همیشه کارها را بر اساس لیست تهیه‌شده انجام‌دهید. هنگامیکه کار جدیدی پیش‌می‌آید قبل از آنکه دست به انجام آن بزنید آنرا به لیست اضافه کنید. از همان اولین روزی که انجام کارهای خود را برای همیشه از لیست آغاز می‌کنید به میزان کارآیی و بازدهی شما 25 درصد افزوده می‌شود. لیست کارهای روز بعد را شب قبل از آن و پس از تمام شدن کارهای روزانه تهیه‌کنید. ابتدا کارهایی را که هنوز تمام نکرده‌ایدو سپس کارهایی را که باید روز بعد انجام‌دهید وارد لیست کنید. هنگامیکه لیست کارهایتان را شب قبل آماده می‌کنید ذهن ناخودآگاه شما تمام مدت شب که در خواب هستید روی این لیست کار می‌کند و اغلب مواقع هنگامیکه از خواب بیدار می‌شوید ایده‌هایی دارید که با استفاده از آنها می‌توانید کارهایتان را بهتر و سریع‌تر از آنچه در ابتدا تصور می‌کردید انجام‌دهید. هرچه قبل از انجام کار وقت بیشتری برای آماده‌کردن و نوشتن لیست تمام کارهایی که باید انجام‌دهید صرف کنید کارآیی شما بیشتر می‌شود. شما برای هدف‌های متفاوت خود نیاز به لیست‌های مختلف دارید. اول از همه به یک لیست اصلی نیازدارید که در آن همه کارهایی را که فکرمی‌کنید می‌خواهید در آینده‌ی دور یا نزدیک انجام‌دهید یادداشت کنید. این لیست برای آن است که هر ایده‌ی جدیدی که به ذهنتان می رسد و هر مسئولیت تازه‌ای را که پیدا می‌کنید در آن وارد‌کنید. بعدا می‌توانید مواردی را که در آن وارد کرده‌اید مرتب و منظم کنید. دوم، به یک لیست ماهیانه نیاز دارید که آن را در پایان هر ماه برای ماه آینده تهیه و تنظیم می‌کنید. در این لیست بعضی از مواردی که در لیست اصلی درج کرده‌اید وارد می‌کنید. سوم، باید یک لیست هفتگی داشته‌باشید که در آن تمام هفته را از قبل برنامه‌ریزی کنید. این لیست همانطور که در طول هفته مشغول انجام امور جاری هستید تکمیل می‌شود. این شیوه‌ی برنامه‌ریزی زمان‌بندی‌شده‌ی نظام‌مند می‌تواند برای شما بسیار سودمند باشد. بسیاری از مردم به من گفته‌اند این عادت که حدود 2 ساعت از وقتشان را در پایان هفته صرف برنامه‌ریزی هفته آینده کنند بهره‌وری آنها را بطور چشمگیری افزایش داده و زندگی آنها را کاملا دگرگون کرده است. این راهکار مسلما در مورد شما نیز نتیجه‌بخش خواهد بود. دست آخر باید کارها و وظایف روزانه را مشخص نموده و آنها را از لیست ماهیانه و هفتگی به لیست روزانه‌ی خود منتقل کنید. این موارد فعالیتهای معینی هستند که باید در روز آینده به آنها بپردازید. در طول روز همانطور که پیش می‌روید در لیست روزانه کنار فعالیتهایی که به اتمام می‌رسانید تیک بزنید. این کار به پیشرفت کارتان عینیت می‌بخشد و در شما احساس موفقیت و حرکت به سوی جلو ایجاد می‌کند. وقتی می‌بینید که دارید مطابق لیست خود پیش می‌روید انگیزه و انرژی بیشتری پیدا می‌کنید. این کار اعتماد به نفس شما را افزایش می‌دهد. پیشرفت مداوم و مشهود شما را بیشتر به حرکت وا‌می‌دارد و کمک می‌کند تا بر تنبلی غلبه‌کنید. وقتی پروژه‌ای را در پیش‌رو دارید، صرف‌نظر از اینکه چه نوع پروژه‌ای است، اول لیستی از تمام اقداماتی که باید برای به پایان رساندن آن از ابتدا تا انتها انجام‌دهید تهیه‌کنید. فعالیتهای پروژه را اولیت‌بندی کرده و ترتیب انجام آنها را مشخص کنید. لیست را روی یک صفحه کاغذ در یک برنامه کامپیوتری بازنویسی کنید تا پیوسته در دسترس باشد. آنوقت یکی‌یکی برای انجام فعالیت‌ها دست به کار شوید. از میزان پیشرفت کار با این روش حیرت‌زده خواهید شد. وقتی مطابق لیست‌های خود کار می‌کنید احساس می‌کنید که موثرتر و قوی‌تر شده‌اید. احساس می‌کنید که هر چه بیشتر کار می‌کنید، فکر شما بهتر و خلاق‌تر می‌شود و بینشی پیدا می‌کنید که می‌توانید کارها را حتی سریع‌تر انجام‌بدهید. همانطور که گفته شد وقتی به طور مداوم از روی لیست‌های خود کار می‌کنید احساس مثبت پیشرفت را در خود تقویت می‌کنید و این به شما کمک خواهد کرد که بر تنبلی خود غلبه‌کنید. این احساس پیشرفت برای انجام کارهای روزانه انرژی بیشتری به شما می‌دهد. یکی از مهم‌ترین قوانین کارایی فردی قانون 90/10 است. این قانون می‌گوید: ده درصد وقت اولیه‌ای را که قبل از شروع کار صرف برنامه‌ریزی و تنظیم فعالیت‌های خود می‌کنید معادل 90 درصد از وقتی را که در حین انجام فعالیت‌ها مصرف می‌کنید صرفه‌جویی می‌کند. کافی است این قانون را یک‌بار به کار بگیرید تا درست‌بودن آن برایتان اثبات شود. وقتی فعالیت‌های روزانه را از قبل برنامه‌ریزی کنید، شروع کردن و ادامه‌دادن به کارها برایتان آسان‌تر می‌شود، کارتان سریع‌تر و راحت‌تر از همیشه پیش می‌رود، احساس قدرت و توانایی بیشتری می‌کنید و نهایتا توقف ناپذیر می‌شود. از همین امروز تهیه‌ی برنامه‌ی روزانه، هفتگی و ماهانه خود را شروع کنید. یک دفترچه یا یک برگ کاغذ بردارید و همه‌ی کارهایی را که باید در بیست و چهار ساعت آینده انجام‌دهید یادداشت کنید. اگر ایده‌های جدیدی بعدا به ذهنتان می‌رسد آنها را هم مجددا به لیست اضافه کنید. لیستی از تمام کارهایی که جزء بیست درصد ارزشمند هستند و معوق‌مانده‌اند تهیه کنید. قبل از شروع هر کاری از خودتان بپرسید: آیا این کار جزء بیست درصد بالاست یا 80 درصد پایین؟ قانون: در مقابل این وسوسه که اول کارهای کوچک را سروسامان دهید مقاومت کنید. به یاد داشته باشید که وقتی تصمیم می‌گیرد کاری را بارها و بارها انجام‌دهید این کار نهایتا به یک عادت تبدیل می‌شود و ترک آن سخت خواهد شد. اگر تصمیم بگیرد هر روزتان را با انجام کارهای کم ارزش شروع کنید به زودی این عادت در شما شکل می‌گیرد که هر روز را با کارهای کم ارزش شروع کنید و روزها را با انجام آنها بگذرانید و مناسب نیست که بخواهید چنین عادتی را در خودتان بپرورانید یا آن را حفظ کنید. سخت‌ترین مرحله از انجام هر کار مهمی اولین مرحله یعنی شروع‌کردن آن است. وقتی انجام یک کار مهم را واقعا آغاز می‌کنید، به‌طور طبیعی انگیزه پیدا می‌کنید تا آن را ادامه دهید. قسمتی از ذهن شما همیشه عاشق این است که سرگرم کارهای مهمی باشد که واقعا می‌توانند در زندگی شما تحول ایجاد کنند. وظیفه شما این است که این قسمت از ذهن خود را دائما تغذیه کنید. حتی فکر کردن به شروع و انجام یک کار کلیدی انگیزه شما را بالا می‌برد و کمک می‌کند تا بر تنبلی خود غلبه کنید. واقعیت این است که مدت زمان لازم برای انجام یک کار مهم در اغلب موارد معادل مدت زمانی است که برای انجام یک کار کم اهمیت لازم است. تفاوت در این است که شما با اتمام کاری ارزشمند و قابل توجه به طور فوق‌العاده‌ای احساس خرسندی و غرور می‌کنید، حال لیستی از پروژه‌ها و کارهای بزرگی که در نظر دارید در آینده انجام بدهید تهیه کنید. هر یک از هدف‌ها و پروژه‌های بزرگ خود را بر اساس اولیت (آنچه که مهم‌تر است) و توالی (آنچه باید اول انجام شود و آنچه باید بعد از آن انجام شود) و ...، مرتب کنید. برای این کار می‌توانید پایان کار را در نظر مجسم کنید و از آخر به اول بیایید. روی کاغذ فکر کنید! همیشه از روی لیست کار کنید. به این ترتیب حتی خودتان هم متعجب خواهید شد که چقدر کارایی‌تان بیشتر شده است.

قانون 80/20 را در همه امور به کار بگیرید.

با صرف وقت و انرژی در انجام کاری کم ارزش یا احساس خرسندی نخواهید کرد یا میزان آن بسیار اندک خواهد بود. مدیریت زمان در واقع مدیرت زندگی و مدیریت فردی و یا تحت کنترل درآوردن جریان وقایع است. با استفاده از مدیریت زمان همیشه آزاد خواهید بود که فعالیت بعدی خود و نیز فعالیت پس از آن را انتخاب کنید. توانایی شما در انتخاب میان کارهای با اهمیت و کم اهمیت کلید میزان موفقیت شما در زندگی و کار است. افراد موثر و سازنده همیشه خود را موظف می‌کنند تا انجام کارهای مهمی را که در پیش رو دارند آغاز کنند. در نتیجه این افراد بسیار بیش از افراد معمولی کارایی دارند و به همین دلیل بسیار خوشبخت‌تر هستند. شما هم باید به همین روش کار کنید.

همین امروز لیستی از تمامی هدف‌ها، پروژه‌ها و مسئولیت‌های خود تهیه کنید. کدامیک از آنها جزء ده تا بیست درصد از کارهایی هستند که هشتاد یا نود درصد از نتایج مورد نظر ما را به بار می‌آورند یا می‌توانند به بار آورند؟ از همین امروز قاطعانه تصمیم بگیرد که وقت بیشتری را صرف فعالیت‌های معدودی بکنید که می‌توانند در زندگی شما تحول واقعی ایجاد کنند و وقت کمتری را صرف فعالیت‌های کم اهمیت‌تر کنید.

منبع: کتابهای برایان تریسی

ترجمه‌ی پژمان کوشش


[ پنجشنبه ۱٦ تیر ۱۳٩٠ ] [ ٤:٥۱ ‎ب.ظ ] [ آرش ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

طرفداران
امکانات وب
یادگاری از یک دوست

===ஜ۩۞۩ஜ===
اسمش را میگذاریم؛ دوست مجازی
اما آنسو یک آدم حقیقی نشسته ...
خصوصیاتش را که نمیتواند مخفی کند ...
وقتی دلتنگی ها و آشفتگی هایش را مینویسد
وقت میگذارد برایم، وقت میگذارم برایش ...
نگرانش میشوم دلتنگش میشوم ...
وقتی در صحبت هایم، به عنوانِ دوست
یاد میشود مطمئن میشوم که
حقیقی ست ...
هرچند کنار هم نباشیم
هرچند صدای هم راهم نشنیده باشیم،
من برایش سلامتی و شادی آرزو دارم
هرکجا که باشد
پس دوست من در دنیای مجازی دوستت دارم

وقتی کسی چیزی با ارزش را با شما شریک می شود واز آن نفع می برید، وظیفه اخلاقی دارید که آن را با دیگران نیز شریک شوید.

free counters